Olej silnikowy – 5 najpopularniejszych mitów

Każdy człowiek zdaje sobie sprawę z roli, jaką odgrywa serce i z tego, że powinno się dokładać wszelkich starań, by należycie o nie dbać. A co z sercem samochodu? Tu sprawa nie zawsze wydaje się tak oczywista. Tymczasem olej może w znaczący sposób wpływać na pracę silnika, a w dłuższej perspektywie również na jego kondycję. Zanim więc uraczysz swój samochód kolejną butelką, przeczytaj o funkcjach oleju, o tym, na co zwrócić uwagę przy jego wyborze, a także poznaj 5 mitów na temat tej wyjątkowej substancji!

Czym jest olej silnikowy?

Zdecydowana większość osób na pytanie o kluczowy element jego samochodu odpowie, że jest to silnik. Przekonanie to jest jak najbardziej zasadne – jednostka napędowa to fundament w funkcjonowaniu każdego pojazdu, bez względu na parametry techniczne. Podobnie jak o własne serce, tak i o serce samochodu trzeba dbać najlepiej, jak się potrafi – kluczem do prawidłowej konserwacji i pielęgnacji jest odpowiedni olej silnikowy, który spełnia następujące funkcje:

  • Zapewnienie smarowania między współpracującymi elementami,
  • Odbiór ciepła z podzespołów najbardziej narażonych na przegrzanie,
  • Zagwarantowanie czystości silnika, dzięki wymywaniu zanieczyszczeń,
  • Zapewnienie ochrony przed korozją,
  • Minimalizacja drgań wytworzonych przez komponent,
  • Gwarancja uszczelnienia pierścieni tłokowych w komorze spalania.

Jak widać, olej samochodowy nie jest zwykłą substancją – jedną z wielu, jakie można znaleźć w pojeździe. To właśnie ten niepozorny płyn może sprawić, że trwałość silnika oraz jego osiągi będą znacznie wyższe.

czym-jest-olej-silnikowy.webp

Rodzaje oleju silnikowego

Potrzebę efektywnego smarowania jednostki napędowej dostrzeżono już XIX wieku, za jednego z prekursorów w tej dziedzinie uznawany jest John Ellis. Ten amerykański wizjoner zdecydował się połączyć ropę naftową z tłuszczami zwierzęcymi i roślinnymi, taką mieszankę wykorzystywano w silnikach parowych, a z czasem również w automobilach. Od momentu opracowania pierwszego oleju silnikowego bardzo wiele się jednak zmieniło – zarówno pod kątem składu, jak i dostępnych rodzajów, oto najpopularniejsze rozróżnienie:

  • Oleje syntetyczne – na ogół są to produkowane w technologii syntetycznej oleje mineralne, których podstawę stanowi ropa naftowa. Możesz jednak spotkać się z określeniem oleju full synthetic, ten rodzaj produkuje się z gazu ziemnego, idealne do nowoczesnych samochodów,
  • Oleje mineralne – najstarszy rodzaj oleju, bardziej naturalny, bez syntetycznych dodatków, kompatybilny ze starszymi silnikami, w nowych nie zawsze zapewnia wystarczającą ochronę,
  • Oleje półsyntetyczne – to połączenie olejów mineralnych i syntetycznych, stanowiące ciekawy kompromis pomiędzy nimi. Odpowiedni dla pojazdów nieco młodszych, których silniki lepiej pracują z określonymi dodatkami.

Jak widać, poszczególne rodzaje olejów odpowiadają na zróżnicowane potrzeby, mogą sprawdzać się lepiej lub gorzej nie tylko ze względu na specyfikę pojazdu, ale również warunki klimatyczne. Warto mieć to na uwadze przy zakupie kolejnej butelki produktu.

5 mitów na temat oleju silnikowego

Niektóre przywołują na twarzy delikatny uśmiech, inne powodują, że zaczynamy się zastanawiać, czy to aby nie prawda, a w niektóre być może sami od lat wierzymy. Mitów na temat oleju silnikowego jest wiele, warto dobrze je poznać, by zwiększyć własną świadomość konsumencką. Oto najważniejsze z nich:

  1. Nie ma przeszkód w mieszaniu różnych marek i rodzajów olejów – w teorii ten sam rodzaj oleju nie powinien prowadzić do komplikacji, pozostaje jednak kwestia dodatków, przez które produkty mogą słabo mieszać się ze sobą,
  2. Im gęstszy, tym lepszy – olej o wysokiej lepkości wcale nie musi być idealnym rozwiązaniem dla Twojego samochodu, silnik mógł bowiem zostać zaprojektowany do pracy z rzadszym olejem,
  3. Syntetyczny olej to kiepski wybór, bo prowadzi do wycieków – kiedy produkty te pojawiły się na rynku, mogły faktycznie źle współpracować z takimi elementami jak choćby uszczelki. Minęło jednak wiele lat, a dzisiejsze formuły są o wiele bardziej zaawansowane,
  4. Ciemny kolor oznacza, że olej jest słabej jakości – warto pamiętać, że w dzisiejszych czasach kolor zależy w dużej mierze od zastosowanych dodatków,
  5. Im więcej dodatków w oleju, tym lepiej – należy zdawać sobie sprawę z tego, że dodatki nie są magiczną różdżką i nie sprawią, że usterki nagle same się naprawią. Jeżeli chodzi o ich ilość, wskazany jest umiar – nie wszystkie rodzaje ze sobą współgrają, niektóre zestawienia mogą nawet negatywnie wpływać na funkcje oleju.

Wątpliwości co do wyboru oleju silnikowego mogą się oczywiście pojawić, w związku z tym warto szukać sklepu, w którym szeroki asortyment będzie uzupełniał się z jakością produktów oraz fachową obsługą, jak w przypadku iparts.pl/czesci-samochodowe.

Jak utylizować przepracowany olej?

Częstotliwość wymiany oleju również nierzadko jest błędnie określana i może stanowić odrębny mit. Nie ma tu jednej złotej zasady, zgodnie z którą można wpisać sobie stały termin do kalendarza. Bardzo wiele zależy od modelu auta, jakości produktu, stylu jazdy, a także sposobu eksploatacji i konserwacji pojazdu. Jak zutylizować przepracowany olej? Na wstępie warto zaznaczyć, że zgodnie z polskim prawem olej silnikowy stanowi odpad niebezpieczny, co oznacza, że nie można po prostu wyrzucić go do najbliższego kontenera, czy wylać do umywalki.

Nawet niewielka plama przepracowanego oleju na ogólnodostępnym parkingu może uszczuplić portfel o 1500 zł, jest to bowiem substancja wysoce toksyczna, bardzo niebezpieczna z punktu widzenia organizmów żywych. Ciecz można oddać w Punkcie Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (tzw. PSZOKu) lub w przypadku większych ilości do firm zajmujących się przetwarzaniem i regeneracją oleju. Zdarza się również, że stacje benzynowe lub warsztaty samochodowe zgadzają się przyjąć przepracowany olej, nie mają jednak takiego obowiązku z punktu widzenia prawa.

Artykuł zewnętrzny 28.03.2025