Modele Zafiry
Opel Zafira

Lata 90. to czas dynamicznych zmian w świecie motoryzacji. Rodziny potrzebowały coraz bardziej funkcjonalnych aut, ale niekoniecznie chciały rezygnować z kompaktowych wymiarów i łatwości manewrowania.
Opel postanowił więc stworzyć samochód, który połączy przestronność minivana z kompaktowymi gabarytami. Tak narodził się pomysł na Zafirę – model, który miał zaoferować elastyczne wnętrze, nowatorskie rozwiązania i szeroki wybór silników.
Czy się udało? Historia pokazuje, że tak.
Opel Zafira A

Opel Zafira A to samochód, który w 1999 roku wprowadził prawdziwą rewolucję w segmencie kompaktowych minivanów. Niemiecki producent, widząc rosnącą popularność rodzinnych pojazdów wielofunkcyjnych, postanowił stworzyć auto łączące przestronność z praktycznością, ale bez typowych wad dużych vanów.
Kiedy Zafira trafiła na rynek, konkurencja była zaskoczona. Renault Scénic zyskał groźnego rywala, a Volkswagen Touran jeszcze nie istniał. Opel wypełnił niszę, oferując model, który nie tylko mieścił siedem osób, ale także zapewniał wygodę i elastyczność niespotykaną wcześniej w tym segmencie.
Opel Zafira B

Opel Zafira B, czyli druga generacja popularnego minivana, pojawiła się na rynku w 2005 roku, zastępując swojego poprzednika. Była to kontynuacja koncepcji, która odniosła sukces – przestronne, praktyczne auto rodzinne, wciąż bazujące na kompaktowym Oplu Astrze. Jednak w przeciwieństwie do pierwszej generacji, Zafira B miała dojrzałą stylistykę, lepsze materiały we wnętrzu i bogatsze wyposażenie. Minivany w połowie lat 2000. wciąż cieszyły się popularnością, a Opel konkurował m.in. z Renault Scénic, Volkswagenem Touranem i Fordem C-Max. Jak Zafira B wypadała na ich tle?
Druga odsłona Zafiry dostała nowoczesne linie, lepsze silniki i jeszcze bardziej przestronne wnętrze. Opel dopracował system składania siedzeń, poprawił komfort jazdy, ale... nieco zapomniał o silnikach diesla, które potrafiły doprowadzić do łez.
Opel Zafira C

Opel Zafira C otrzymał bardziej dynamiczną, opływową linię nadwozia niż jego poprzednicy. Przód przypominał inne modele Opla z tamtych lat – z charakterystycznym grillem i smukłymi reflektorami. Minivan–owy kształt nadal był wyraźnie widoczny, ale nadano mu bardziej sportowy charakter poprzez mocniejsze przetłoczenia i agresywniej stylizowany przód.
W kabinie Opla Zafiry C zaszły istotne zmiany. Zastosowano materiały lepszej jakości niż w poprzedniku, a projekt deski rozdzielczej stał się bardziej przejrzysty. Centralny ekran multimedialny został umieszczony wysoko, co poprawia jego czytelność podczas jazdy. Fotele są wygodne, a układ siedzeń daje wiele możliwości aranżacji wnętrza.
Opel Zafira D

Pamiętasz czasy, gdy minivany były królem rodzinnych wyjazdów? Kiedyś to one wypełniały parkingi pod szkołami i hipermarketami. Dzisiaj Ich miejsce zajęły SUV-y, które udają, że są bardziej rodzinne, choć często oferują mniej przestrzeni niż klasyczny minivan. Opel Zafira D to ostatnia próba ożywienia segmentu, który umiera powolną i bolesną śmiercią. Ale czy ten model ma jeszcze sens w świecie, gdzie liczy się wysoka pozycja za kierownicą i pseudoterenowe możliwości?.
W porównaniu do poprzednich generacji Opel Zafira D mocno się zmienił. Producent postawił na bardziej nowoczesną sylwetkę, choć wciąż jest to przestronne auto o klasycznej, minivan–owej konstrukcji. Linia dachu jest mniej zaokrąglona niż w poprzednich wersjach, a przód nabrał bardziej agresywnego charakteru.