Kupując używany samochód watro sprawdzić oznaczenia szyb samochodowych. Jest to szczegół, który pozwoli poznać historię pojazdu.
Sposobów oznaczenia szyb samochodowych jest wiele, które niekoniecznie są w określonej kolejności, co może utrudniać interpretację, jednak większość z tych oznaczeń jest podzielona na cztery kategorie:
Oznaczenia właściwości szkła.
Oprócz informacji producenta szyby samochodowe zawierają również oznaczenia, które opisują specyficzne właściwości fizyczne. Oraz informację gdzie szyba może być zamontowana w pojeździe.
Oto najczęściej stosowane sposoby oznaczenia szyb samochodowych, które pojawiają się na szybie:
Kod AS z cyfrą oznacza rodzaj szyby według standardu amerykańskiego.
AS1 - Szkło z tym oznaczeniem jest zwykle używane na przedniej szybie pojazdu, ponieważ szkło AS1 musi być laminowane i pozwolić na przejście przez nią nie mniej niż 70% światła przychodzącego.
AS2 - To oznaczenie szkła opisuje szkło hartowane z 70% lekkim przejściem i może być stosowane w każdym zastosowaniu bez przedniej szyby.
AS3 - Szkło z oznaczeniem AS3 może być laminowane lub hartowane, ale nie pozwala na przejście więcej niż 70% przychodzącego światła. Szyby tej nie można używać na szybach przednich ani w przednich szybach kierowcy, ani pasażera.
Szyby mogą również zawierać pisemne opisy, takie jak „laminated” lub „lamisafe” co oznacza szybę laminowaną, lub inne słowa określone przez producenta. W niektórych sytuacjach producent może podać nazwę znaku towarowego, chociaż jest to opcjonalne.
Oznaczenia homologacyjne i certyfikacyjne.
Sposoby oznaczenia szyb samochodowych nie są przypisywane przez producenta, ale przez organizację, która sprawuje nadzór nad bezpieczeństwem.
W Stanach Zjednoczonych wszystkim producentom szyb samochodowych przypisuje się kod Departamentu Transportu (DOT.), producenci samochodów nie mogą używać szyb od producentów, którzy nie mają kodu DOT., w tym producentów z dowolnego miejsca poza Stanami Zjednoczonymi.
Szyby samochodowe dopuszczone do użytku w Europie zawierają serię kodów, zaczynających się od litery „E” z jedno- lub dwucyfrowym numerem, który oznacza, który kraj europejski wyprodukował szybę.
E z liczbą umieszczone w okręgu to znak homologacyjny stosowany w Europie. Liczba przy literze E oznacza kraj, w którym homologowano szybę. Jest to przykładowo:
- E1 - Niemcy
- E2 - Francja
- E3 - Włochy
- E4 - Holandia
- E5 - Szwecja
- E6 - Belgia
- E7 - Węgry
- E8 - Czechy
- E9 - Hiszpania
- E10 - Jugosławia
- E11 - Anglia
- E12 - Austria
- E13 - Luksemburg
- E14 - Szwajcaria
- E16 - Norwegia
- E17 - Finlandia
- E18 - Dania
- E19 - Rumunia
- E20 - Polska
- E21 - Portugalia
43R to numer regulaminu homologacji Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ. Kolejne liczby to typ konstrukcji.
W kodzie DOT z cyframi jest zakodowana fabryka, w której została, wyprodukowana szyba. Pełna lista dostępna jest tutaj.
Cyfry umieszczone za literą M informują o typie budowy szkła, m.in. jego grubości i kolorze.
Data produkcji szyby samochodowej
Data produkcji szyby samochodowej oznaczona jest kropkami i cyframi. Cyfra oznacza rok produkcji, a ilość kropek oznacza miesiąc. Do czerwca kropki umieszczane są przed a od lipca za cyfrą.
Wygląda to następująco:
- ******11 – styczeń 2011
- *****11 – luty 2011
- ****11 – marzec 2011
- ***11 – kwiecień 2011
- **11 – maj 2011
- *11 – czerwiec 2011
- 11**** – lipiec 2011
- 11***** – sierpień 2011
- 11**** – wrzesień 2011
- 11*** – październik 2011
- 11** – listopad 2011
- 11* – grudzień 2011