Oznaczenia na oponach samochodowych, jak odczytać? Dobór właściwej opony jest bardzo ważnym aspektem bezpieczeństwa jazdy i wiąże się z późniejszą bezproblemową eksploatacją. Ma także duży wpływ na ekonomię i komfort jazdy.
Napisy na oponach służą do przekazywania ważnych informacji takich jak rozmiar i specyfikacja opony, oraz że spełnia niezbędne normy bezpieczeństwa.
Poznając najważniejsze oznaczenia na oponach samochodowych takie jak: rozmiar opony, indeks nośności, index prędkości, data produkcji opony, budowa opony możemy sami odpowiednio dobrać rodzaj opony do naszego samochodu.
Co dokładnie kryje się pod tajemniczymi napisami na oponie? Jak dobrać opony do stylu jazdy i warunków? Jak dobrać właściwą oponę?

Należy pamiętać, że przy kupnie używanego samochodu należy sprawdzić oznaczenia na oponach i ich stan techniczny. Niewłaściwe opony narażają nas na mandat i utratę dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych wypadkach niewypłacenie po kolizji odszkodowania przez ubezpieczyciela.

 

Informację ogólne o oponach.

Rodzaje opon:

Letnie: Opony letnie z reguły należy zakładać, gdy średnia dobowa temperatura jest wyższa niż 7°C.

Zimowe: Oznaczone symbolem tzw. 3PMSF, czyli potrójny szczyt górski z płatkiem śniegu. Dodatkowo mogą pojawić się symbole M + S (Mud and Snow) co oznacza, że opona nadaje się do jazdy po śniegu i błocie.
Podczas zmiany opon, oprócz średniej dobowej temperatury warto wsiąść pod uwagę, jaką porą jeździmy. Jeżeli jeździmy nocami, gdzie temperatura spada do zera, nie wymieniajmy opon. Nie zaleca się wymiany opon w samochodzie na letnie do czasu, kiedy ustąpią poranne przymrozki. Guma w oponach letnich twardnieje przy niższych temperaturach, nie dając dostatecznej przyczepności.

Wielosezonowe: Przepisy nie nakazują wprowadzenia konkretnego oznaczenia na oponach. Niektóre opony mogą być oznaczone napisem „all season” lub śnieżynką i słońcem ewentualnie dodatkowo chmurą z deszczem. Polecane są dla kierowców, którzy jeżdżą rzadziej.

Podział opon na rodzaj bieżnika:

Szosowe: specjalna rzeźba bieżnika pozwala na komfortową jazdę przy niskich oporach toczenia.

Terenowe: przeznaczone głównie do jazdy po nie utwardzonych drogach.

Rozmiar opony.

Oznaczenia na oponach samochodowych

 

Podstawowym kryterium doboru jest jej rozmiar opony.
Informacje o rozmiarze opony znajdziemy w instrukcji obsługi, oraz często na naklejce fabrycznej umieszczonej na słupku drzwi kierowcy, we wnęce bagażnika lub na klapce wlewu paliwa.

 

Przykład: 255/55 ZR17 98H
 
  • 255 – Szerokość opony. Wskazuje to szerokość opony w milimetrach od ściany bocznej do ściany bocznej.
  • 50 – Proporcje. Cyfry te wyrażają wysokość ściany bocznej opony wyrażoną jako procent szerokości opony. W tym przykładzie wysokość opony wynosi 55% jej szerokości.
  • R – Budowa opony Litera „R” oznacza, że opona ma konstrukcję radialną, większość produkowanych obecnie opon ma tę konstrukcję.
  • ZR – prędkość maksymalną do 270 km/h (w naszym przypadku, indeks prędkości połączony z konstrukcją opony).
  • 17 – Średnica obręczy koła. Liczba ta oznacza rozmiar obręczy koła w calach, do którego opona ma być zamontowana.
  • 98H - indeks nośności i indeks prędkości (o indeksach czytaj poniżej).

Indeks prędkości.

Oznacza maksymalną prędkość, jaką opona jest w stanie obsłużyć. Każda litera odpowiada konkretnej prędkości według tabeli.

Najważniejsze indeksy prędkości opon:

  • Q = max. 160 km/h
  • R = max. 170 km/h
  • S = max. 180 km/h
  • S = max. 180 km/h
  • T = max. 190 km/h
  • H = max. 210 km/h
  • V = max. 240 km/h
  • W = max. 270 km/h
  • Y = max. 300 km/h

Indeks nośności.

Oznacza maksymalne obciążenie, jakie opona może przenosić. Wartość jest określana według tabel obciążeń.

Liczba wskazuje maksymalne obciążenie, jakie opona może przenieść gdy jest prawidłowo napompowana. Na przykład opony do naszego Opla to 225/50 R17 89H, mają index nośności 89, co przekłada się na 580 kilogramów, który mnożymy przez cztery opony i porównujemy z DMC (dopuszczalna masa całkowita). Indeks nośności opony pomnożony przez 4 powinien być większy niż DMC.

Podstawowe indeksy nośności:

indeks nośności opon

 

Miejsce i data produkcji opony.

 

Data produkcji opony

 

Aby odczytać datę produkcji opony, spójrz w pobliżu krawędzi obręczy na serię znaków, począwszy od liter DOT XXXX XXXX.
Jest to kod Departamentu Transportu (DOT), który wskazuje, że opona przeszła wszystkie minimalne normy DOT na sprzedaż w Stanach Zjednoczonych.

Przykład: DOT K540 0620

  • K5 - kod opisujący producenta (wyprodukowana w Niemczech)
  • 40- oznacza model opony.
  • 06 - tydzień roku produkcji opony.
  • 20 - rok produkcji opony (2019 r.)

 

Przykładowe kody fabryk:

  • A5 – fabryka TC Dębica S.A. w Dębicy,
  • B5 – fabryka Michelin w Olsztynie, dawny Stomil Olsztyn S.A,
  • J3 – fabryka Matador A.S., Puchov, Słowacja,
  • HW – Barum Continental, Otrokovice, Republika Czeska,
  • 8C – francuska fabryka Firestone- France S.A.,

Indeks zużycia paliwa:

Oznaczenie literowe od A do G, gdzie A oznacza najbardziej ekonomiczną oponę pod względem zużycia paliwa.

Indeks przyczepności na mokrej nawierzchni:

Oznaczenie literowe od A do G, gdzie A oznacza najlepszą przyczepność na mokrej nawierzchni.

Pozostałe oznaczenia na oponach samochodowych.

  • MAX – maksymalna wartość ciśnienia w oponie.
  • TUBELESS – opona bezdętkowa.
  • NP (Non-Pneumatic) - oznaczenie opony bezdętkowej.
  • R – budowa opony radialna.
  • Run Flat – opona, na której można kontynuować jazdę bez ciśnienia.
  • SSR (Self-Supporting Runflat) - opona umożliwiająca jazdę na niskim ciśnieniu.
  • ROTATION – oznacza kierunek toczenia.
  • TWI – wskaźnik zużycia bieżnika (skrót od angielskiego Treadwear Indicato). Są to nadlania w rowkach bieżnika oznaczające dopuszczalne zużycie bieżnika.
  • BasePen – opona posiadająca w środku bieżnika krzemionkowy pasek, który odprowadza ładunki elektrostatyczne.

Zawsze ważne jest, aby dokładnie zrozumieć oznaczenia na oponach i wybierać odpowiednie opony do warunków jazdy oraz wymagań pojazdu. Jeśli masz wątpliwości lub potrzebujesz szczegółowych informacji, zalecam skonsultowanie się z instrukcją obsługi pojazdu lub skontaktowanie się z producentem opon.