Dobór akumulatora zależy od konkretnego zastosowania i wymaga uwzględnienia kilku istotnych parametrów dotyczących żywotności, bezpieczeństwa i wydajności, aby zapewnić prawidłowe działanie i niezawodność akumulatora w różnych warunkach.
Akumulatory różnią się budową, technologią oraz zastosowaniem, co wpływa na ich właściwości, takie jak wydajność, żywotność czy cenę. Oto porównanie różnych typów akumulatorów: kwasowe, żelowe, AGM, LFP i Li-ion, z uwzględnieniem ich zalet i wad.
Akumulator samochodowy kwasowo-ołowiowy (WET)
Akumulatory WET są typowe dla starszych samochodów osobowych i motocykli, które nie mają specjalnych systemów oszczędzania energii.
Zalety:
- Niska cena
- Szeroko dostępny, bardzo popularny w starszych samochodach
- Dobrze znosi umiarkowane temperatury.
Wady:
- Wymaga regularnego sprawdzania poziomu elektrolitu.
- Mniej odporny na wibracje.
- Nie jest odporny na głębokie rozładowanie
Akumulator bezobsługowy (MF)
Akumulator samochodowy typu Maintenance Free (MF) to ulepszona wersja akumulatora kwasowo-ołowiowego, są popularne w samochodach osobowych, które nie wymagają wyjątkowej odporności na wibracje. Są to akumulatory standardowe w nowszych pojazdach.
Zalety:
- Nie wymaga dolewania wody do elektrolitu.
- Wysoka wydajność i stabilność przez dłuższy czas.
- Brak konieczności kontroli poziomu elektrolitu.
Wady:
- Wciąż korzysta z tradycyjnego kwasu siarkowego, który może powodować korozję.
- Mniej odporny na wibracje w porównaniu z akumulatorami AGM
Akumulator AGM (Absorbent Glass Mat)
Akumulator samochodowy z technologią AGM (Absorbent Glass Mat), czyli akumulator, w którym elektrolit jest wchłonięty w matę włóknistą z włókna szklanego. Stosowane w pojazdach wymagających wysokiej niezawodności, takich jak nowoczesne samochody z systemem start-stop, samochody luksusowe, samochody terenowe, a także w pojazdach z dużymi wymaganiami energetycznymi.
Zalety:
- Wyjątkowa odporność na wibracje i wstrząsy.
- Lepsza wydajność w niskich temperaturach.
- Wysoka odporność na rozładowanie głębokie i cykliczne.
- Idealny do pojazdów z systemem start-stop (wyłączenie silnika na postoju).
Wady:
- Wyższa cena niż tradycyjnych akumulatorów kwasowo-ołowiowych
- Wymaga specjalnego ładowania, by uniknąć przeładowania.
Akumulator EFB (Enhanced Flooded Battery)
Akumulator samochodowy z ulepszonym elektrolitem EFB, który zapewnia lepszą trwałość i wydajność niż tradycyjny akumulator kwasowo-ołowiowy. Akumulatory EFB są powszechnie stosowane w samochodach wyposażonych w system start-stop, ale nie mających aż tak dużych wymagań jak pojazdy z systemem AGM.
Zalety:
- Lepsza odporność na rozładowanie głębokie w porównaniu z tradycyjnymi akumulatorami WET.
- Wysoka wydajność przy częstych cyklach ładowania/rozładowania (dobry do systemów start-stop).
- Wysoka odporność na wibracje.
Wady:
- Mniej trwały niż akumulatory AGM.
- Wyższa cena niż akumulatorów tradycyjnych.
Akumulator żelowy (Gel)
Akumulator samochodowy żelowy to akumulator, w którym elektrolit jest zmieszany z krzemionką i utworzony w postaci żelu. Akumulatory żelowe stosowane są głównie w pojazdach elektrycznych, systemach fotowoltaicznych, wózkach inwalidzkich oraz w pojazdach, które wymagają długotrwałej pracy w trudnych warunkach.
Zalety:
- Długowieczność i odporność na głębokie rozładowanie.
- Zmniejszone ryzyko wycieku elektrolitu.
- Może pracować w dowolnej pozycji, w tym w pozycji odwróconej.
- Niskie samo rozładowanie.
- Idealne do pracy w ekstremalnych warunkach (wysokie i niskie temperatury).
Wady:
- Wysoka cena w porównaniu z akumulatorami kwasowo-ołowiowymi.
- Wolniejsze ładowanie.
Akumulator litowo-jonowy (Li-ion)
Akumulator litowo-jonowy jest nowoczesnym rozwiązaniem, które wykorzystuje technologię litową do przechowywania energii. Akumulatory litowo-jonowe są wykorzystywane w nowoczesnych pojazdach elektrycznych (np. Tesli, Nissan Leaf), skuterach elektrycznych, rowerach elektrycznych oraz w urządzeniach mobilnych i technologii odnawialnych źródeł energii.
Zalety:
- Bardzo lekki w porównaniu do akumulatorów ołowiowych.
- Szybkie ładowanie i duża pojemność.
- Długa żywotność (wiele cykli ładowania).
- Małe wymiary i niska waga.
Wady:
- Bardzo wysoka cena.
- Wymaga specjalistycznej obsługi i monitorowania stanu akumulatora.
- Wrażliwy na nadmierne ładowanie i przegrzanie.
Akumulator oparty na technologii LFP (LiFePO4)
Jest to jeden z typów akumulatorów litowo-jonowych, gdzie elektrodą dodatnią jest fosforan żelaza. Często stosowane w pojazdach elektrycznych (głównie w tańszych elektrycznych pojazdach dostawczych) oraz w systemach magazynowania energii.
Zalety:
- Wyjątkowa stabilność chemiczna.
- Wysoka bezpieczeństwo (mniejsze ryzyko przegrzania).
- Bardzo długi cykl życia.
Wady:
- Mniejsza gęstość energii niż w przypadku innych akumulatorów litowych (np. Li-ion)
Zobacz, jak dobrać akumulator samochodowy.